Interaktywne strony internetowe

webdesign

Sieć WWW jest z założenia interaktywna; sama czynność wybierania połączenia i prze­cho­dzenia do innej strony, znajdującej się w zupełnie innym miejscu sieci, jest formą interakcji. Jednakże, oprócz tej prostej interakcji, WWW umożliwia komunikowanie się z ludźmi publikującymi strony oraz z ich odbiorcami.

Strony mogą przykładowo zawierać interakcyjne formularze, które mogą wypeł­niać czytelnicy. Formularze te posiadają takie elementy, jak pola tekstowe, przyciski radiowe lub proste menu z różnymi obiektami. Kiedy formularz zostaje „wysłany”, wpisane informacje są przesyłane z powrotem do serwera, z którego pochodzi strona. Rys. 1.6 pokazuje przy­kład formularza ekranowego Wydawnictwa Helion (dzięki niniejszej książce nauczysz się, jak stworzyć taki formularz).

Jako osoba publikująca informacje w sieci WWW, możesz używać formularzy do wielu różnych celów, na przykład:

  • aby zebrać opinie na temat własnej strony,
  • aby zebrać informacje o czytelnikach swojej strony (dane demograficzne, przeglądowe czy jakiekolwiek inne), takie dane możesz następnie zgromadzić w bazie, tworzyć różnego rodzaju statystyki, w zasadzie możesz z nimi zrobić, co tylko zechcesz,
  • aby udostępnić użytkownikom sieci formularz zamówienia produktów czy też innych usług dostępnych w WWW,
  • aby tworzyć „księgi gości” i systemy konferencyjne, umożliwiające czytelnikom umieszczanie własnych informacji na Twoich stronach. Tego typu systemy umożliwiają czytelnikom kontakt nie tylko z autorem, ale także z innymi odbiorcami stron.

Interakcja w sieci WWW nie kończy się na formularzach, które stanowią jedną z naj­po­pularniejszych form interakcji. Nowe, zaawansowane cechy WWW dostarczają jeszcze więcej możliwości. Tak, na przykład, Java i ShockWave umożliwiają włączanie do stron WWW całych programów i gier. Oprogramowanie działające w sieci pozwala czytelnikom na prowa­dze­nie konwersacji w czasie rzeczywistym. Rozwój trójwymiarowych światów umożliwia im wędrówkę po stronach WWW, przypominających prawdziwe pomie­szcze­nia, w których spotykają oni innych ludzi. Z biegiem czasu sieć WWW zmienia swe oblicze — przestaje być tylko dostarczycielem informacji, które użytkownicy pasywnie konsumują (zamieniając się w „sieciowe warzywa”) — staje się miejscem, dzięki któremu poznają się i komunikują ze sobą ludzie z całego świata.

Jak już wcześniej wspomniano, przeglądarka sieciowa jest programem, który służy do oglądania i poruszania się po stronach WWW. Przeglądarki są czasami nazywane klientami WWW; można również usłyszeć wiele innych, wymyślnych określeń (narzędzia nawigacji internetowej), ale termin przeglądarka jest zdecydowanie najpopularniejszy.

Rynek przeglądarek jest naprawdę bardzo duży i powstają one dla prawie każdej platformy, zarówno dla systemów z graficznym interfejsem użytkownika (Mac, Windows), jak i dla systemów tekstowych (Unix). Większość z nich jest całkowicie darmowa (freeware) lub jest rozprowadzana na zasadach shareware (wypróbuj i kup). Na przykład, obie najpopularniejsze przeglądarki — Microsoft Internet Explorer oraz Netscape Navigator — są dostępne za darmo zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla firm. Zwykle jedyną czynnością, którą musisz wykonać, aby wejść w posiadanie przeglądarki, jest skopiowanie jej z sieci (czynność ta jest łatwiejsza, jeżeli masz już przeglądarkę, dzięki której możesz skopiować nową — sytuacja przypomina osławiony problem jajka i kury).

Obecnie najpopularniejszymi przeglądarkami w sieci WWW są Microsoft Internet Explorer (określany także jako Internet Explorer lub „IE”) oraz Netscape Navigator (potocznie określany jako Netscape). Jednak pomimo tego, że przeglądarki te opanowały lwią część rynku przeglądarek, nie są one jedynymi dostępnymi pro­duk­tami. Ta uwaga okaże się ważna później, kiedy to będziesz poznawał możliwości róż­nych przeglądarek. Założenie, że Internet Explorer oraz Netscape Navigator są jedynymi przeglądarkami w sieci i projektowanie stron wy­łącznie pod ich kątem ograniczy potencjalną liczbę odbiorców prezentowanych informacji.

Ukierunkowanie rozwoju stron WWW na konkretną przeglądarkę, na przykład, Internet Explorer lub Netscape Navigator, jest uzasadnione wtedy, kiedy adresowane są one do ogra­niczonego kręgu odbiorców, korzystających właśnie z tego oprogramowania. Tego rodzaju praktyki są powszechne w firmach implementujących struktury intranetowe. W takiej sytuacji można swobodnie zało­żyć, że wszyscy użytkownicy w danej firmie korzystają z tej samej przeglądarki, która została im odgórnie narzucona. Wtedy też możliwe jest projektowanie elementów WWW z wykorzystaniem specyficznych cech danej przeglądarki.

Advertisements
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: