Statystyki na podstawie logów

Jeżeli tylko masz dostęp do logów serwera WWW, możesz skorzystać z usług prostych pro­gra­mów, które na ich podstawie wygenerują różnego rodzaju statystyki. I tak poniższe pole­cenie UNIX-a (dostępne także w systemach SunOS i Linux) drukuje listę zawierającą liczbę odczy­tów poszczególnych plików, uporządkowaną malejąco (access.log to nazwa pliku, zawiera­jącego log):

awk ‚{print $7}’ access_log | sort | uniq -c | sort -n -r

Co tak właściwie robi to polecenie? Jego pierwsza część (zaczynająca się od awk) odczytuje siódme pole z logu, które zawiera nazwę pliku. Polecenie sort sortuje wszystkie nazwy, jed­nocześnie je grupując. Trzecie polecenie (uniq) usuwa wszystkie powtarzające się linie z wy­jątkiem jednej, ale oprócz tego drukuje ich liczbę. Projektowanie stron internetowych WWW. Ostatnia część, czyli kolejny sort, powo­duje odwrotne uporządkowanie otrzymanej w ten sposób listy, tak aby najczęściej od­wiedzane strony znalazły się na jej początku.

Nie jest to może najbardziej efektywna metoda przetwarzania logu, ale jest stosunkowo prosta i każdy może z niej bez problemów skorzystać. Jednakże, aby móc przeprowadzać bardziej wszechstronne analizy logów serwera WWW, należy zaopatrzyć się w jeden z powszechnie dostępnych w sieci programów, służących do przetwarzania danych z logów o formacie standardowym. Najpopularniejsze z nich to Analog, Getstats oraz Wusage (http://www.boutell.com/wusage/). Listę narzę­dzi, służących do pracy z logami znaleźć można pod adresem http://dir.yahoo.com/Computers_and_Internet/Software/Internet/World_Wide_Web/Servers/Log_Analysis_Tools/.

Wspomniane programy pozwalają na analizę danych z logów i dostarczają na tej podstawie takich informacji, jak wspomniana już liczba odczytów każdej ze stron, pory dnia, kiedy obciążenie jest największe oraz nazwy komputerów, które najczęściej korzystają z danych Twojego serwera. Niektóre z nich potrafią nawet generować bardzo ładne wykresy różnego typu w postaci plików GIF. Większość tych programów jest powszechnie dostępna, tak więc postaraj się je przetestować i wybrać ten, który będzie Ci najbardziej odpowiadał.

Reklamy
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: