HTML – struktura strony

HTML odziedziczył po swoim przodku, języku SGML, jego najistotniejszą cechę, jest ję­zykiem opisu strony a nie wyglądu poszczególnych jej elementów. Idea polega na tym, że większość dokumentów posiada pewne cechy wspólne, takie jak nagłówki, akapity czy listy. Stąd też przed rozpoczęciem pisania można określić, jakiego typu elementy będą używane i nadać im odpowiednie nazwy.
Jeżeli kiedykolwiek korzystałeś z edytora tekstu, wykorzystującego arkusze stylów (np. Microsoft Word) lub katalogi akapitów (FrameMaker), robiłeś już coś podobnego. Każdy fragment dokumentu jest tam napisany w konkretnym, wcześniej zdefiniowanym stylu.
W HTML-u zdefiniowany jest pewien określony zestaw stylów, używanych na stronach WWW: nagłówki, akapity, listy i tabele. Dodatkowo zostały zdefiniowane również pewne elementy formatowania znaków, jak, na przykład, pogrubienie. Każdy taki element posiada swoją nazwę i występuje w formie czegoś, co zostało nazwane znacznikiem. Tworząc stronę WWW, nadajesz różnym elementom strony etykiety mówiące: „to jest nagłówek” lub: „to jest element listy”.
Style w edytorach tekstu i innych programach do graficznego składu stron nie są tylko naz­wami, przypisanymi do poszczególnych elementów strony, zawierają oprócz tego infor­macje o formatowaniu tych elementów, takie jak rozmiar i styl użytej czcionki, wcięcia, podkreślenia itp. Jeżeli więc napiszesz tekst, który powinien być nagłówkiem, używasz sty­lu Nagłówek, a odpowiednim formatowaniem zajmuje się już program.
HTML nie posuwa się tak daleko. Nie mówi nic na temat tego, jak powinna wyglądać strona, kiedy znajdzie się na ekranie. Znacznik HTML wskazuje tylko, że dany element to nagłówek bądź lista, ale w żaden sposób nie określa, jak ten nagłówek czy lista ma być sformatowana. I tutaj znów można odnieść się do przykładu autora artykułu i osoby składa­jącej tekst — to właśnie ona, a nie autor, decyduje o tym, jaką czcionką wydrukować tytuł i jaki ma być duży. Autor, którym w przypadku stron WWW będziesz Ty, musi martwić się tylko o to, który fragment tekstu ma być tytułem. Przeglądarki WWW, oprócz funkcji pobierania stron z sieci, wykonują także całą pracę związaną z formatowaniem tekstu HTML. Każda przeglądarka, nieważne czy będzie to Lynx, czy też Netscape, po pobraniu pliku z sieci odczytuje (choć może lepszym słowem byłoby: przetwarza) znaczniki HTML, a następnie formatuje tekst i elementy graficzne oraz wyświetla je na ekranie. Przeglądarka posiada przypisane ustawienia, każdemu elementowi strony przypisany jest pewien styl wyświetlania na ekranie. Przykładowo, nagłówki wyświe­tlane są przy użyciu czcionki większej niż reszta tekstu na danej stronie. Przeglądarka dopasowuje szerokość tekstu do aktualnego rozmiaru okna, przenosząc odpo­wiednio wyrazy do nowej linii.
Standardowe ustawienia stylów w przeglądarkach mogą różnić się w zależności od przeglą­darek i platform systemowych. Niektóre z nich mogą korzystać z zupełnie innych czcionek niż pozostałe. I tak, w jednej przeglądarce kursywa będzie wyświetlana, tak jak powinna, czyli jako pismo pochyłe, ale w innych systemach, które nie mają możliwości wyświetlania tego typu czcionki na ekranie, zostanie zastąpiona pokreśleniem. Innym przykładem mo­gą być nagłówki, które zamiast być wyświetlane większą czcionką, będą wypisane wielkimi literami. Dla projektanta stron WWW oznacza to tyle, że strony tworzone przez niego mogą wyglądać bardzo różnie, w zależności od systemu i przeglądarki. Informacje, zawarte na stronie oraz wszystkie połączenia pozostaną niezmienione, różny będzie jedynie wygląd na ekranie. Strona, która wygląda wspaniale w systemie, w którym została zaprojektowana i wykonana, może okazać się beznadziejna (albo nawet kompletnie nieczytelna), kiedy będzie oglądana za pomocą innej przeglądarki na innej platformie systemowej.

Reklamy
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Reklamy
%d blogerów lubi to: